Jak rozpoznać przyszłe potrzeby klienta

Zrozumienie potrzeb klienta jest kluczowe we wszystkich branżach.
Zrozumienie potrzeb klienta jest kluczowe we wszystkich branżach. racorn/123RF/zdjęcie seryjne
W zeszłym roku do naszego partnera w Polsce zgłosił się ich stały klient – jedna z największych firm energetycznych w Polsce, zaopatrująca miliony domostw w energię. Ponieważ planowała wdrożyć nową stronę internetową, zamówiła badania, aby dowiedzieć się czego oczekują klienci. Zamiast badań, które skupiają się na obecnych potrzebach, zaproponowaliśmy, aby spróbować zidentyfikować przyszłe problemy, dzięki prognostycznym możliwościom Ogólnej Teorii Innowacji (GTI).

W wyniku tego, celem projektu stało się zrozumienie jak domostwa będą używać i kupować energię w przyszłości oraz w jaki sposób nasz klient ma dopasować swoje produkty, marketing, strategie sprzedażową oraz kanały dystrybucji, aby w pełni zrealizować ambicję bycia liderem innowacyjności w swojej branży.





Przeanalizowaliśmy wszystkie elementy rynku: jak energia używana jest obecnie i jak będzie się to zmieniać w przyszłości, ale nie pominęliśmy tego w jaki sposób będzie produkowana, dystrybuowana oraz sprzedawana, żeby móc przewidzieć jakie media i surowce ludzie będą wybierać w przyszłości.

Na początku zespół projektowy zbudował model analizowanej sytuacji. Pogłębił on wiedzę na temat zachowań klientów, oraz procesu produkcji i sprzedaży energii. Następnie zastosowaliśmy techniki GTI, dzięki którym stworzyliśmy ponad 500 unikalnych koncepcji rozwiązań. Rozwiązania te należały do obszarów strategii, modelu biznesowego i usprawnień operacyjnych, nowych produktów oraz systemów IT.

Wyniki potwierdziły niektóre koncepcje klienta, ale pozwoliły także zarysować długoterminową strategie biznesową i sprzedażową, która bierze pod uwagę rozwój prosumeryzmu i odnawialnych źródeł energii, informatyzację, oraz trendy takie jak rozwój urządzeń mobilnych i mediów społecznościowych. Stworzony scenariusz zawierał także bardzo konkretne rekomendacje, jak firma powinna wpasowywać się w te trendy.

Ważnym, wspomnianym wyżej, wynikiem było stworzenie portfela koncepcji nowych produktów oraz rekomendacje dla działu B&R oraz rzecznika patentowego, które same w sobie mogą stać się niezależnym źródłem przychodów. Jest to ważne, ponieważ marże na rynku energii są bardzo małe.

Zespół stworzył także przełomową koncepcje platformy informatycznej oraz listę aplikacji do niej należących, której wdrożenie może zrewolucjonizować rynek energetyczny.

Sumując, trzeba powiedzieć, że był to bardzo ciekawy projekt. W trakcie jego trwania staraliśmy się nauczyć klienta narzędzi GTI, aby mógł ich używać po zakończeniu naszej wspólnej pracy. Dla nas było to kolejny raz potwierdzenie, ze GTI pozwala tworzyć przewagę konkurencyjne oraz nowe produkty właściwie na zawołanie. Nawet wtedy, gdy mamy do czynienia z ogromnie skomplikowanym środowiskiem biznesowym i niezależenie od branży.

GTI to nie tylko wielkie projekty i analizy strategiczne –aby udostępnić poszczególne techniki i narzędzia mniejszym jednostkom, specjalistom, i menadżerom, oferujemy także dedykowane warsztaty, szkolenia, a już nie długo planuję odpalić serię webinariów.

Oczywiście w razie pytań służę pomocą, zapraszam także na naszą stronę www.invinsys.com, gdzie mogą się Państwo dowiedzieć jakie firmy i instytucje korzystały z GTI
Trwa ładowanie komentarzy...